Huomenta. Aamu on harmaa. Koko kesä on ollut harmaa ja kolea, mikä tämä tämmöinen kesä oikein on? Eilisaamuna olin haistavinani syksyn ulkona. Sellainen jännä kostean maatunut haju. Eri vuodenajat tunnistaa hajusta. Minulla on lapsuudesta muisto, kun olin vielä alle kouluikäinen ja äidin kanssa olimme menossa hoitopaikkaani. Oli loppusyksyn kirpeä aamu ja muistan ovesta ulos astuessani ajatelleeni, että nyt talvi tulee.

Koira on ulkoilutettu, tiskikone laitettu päälle ja nyt olen aamiaisella tässä koneen ääressä. Kinkkujuustoruisleipiä ja teetä ilman sokeria. (Olisipa ollut vielä kurkkua leivän päälle.) En ole oikein vieläkään tottunut teenjuontiin ilman sokeria. Normaalisti olisin lisännyt mukilliseen kolme lusikallista sokrua, makeaa ja vahvaa sen olla pitää. Elokuun ajan olen jättänyt teestäkin sokerin pois, enää ei ole makeaa.. melkeinpä pahaa. Mielummin kumminkin teetä, kuin kahvia, sillä kahvia en pysty juomaan ilman runsasta sokeria ja maitoa. Olen vasta hiljattain oppinut muutenkin kahvinjuontiin (edellämainituin lisukkein), sillä teetä olen juonut pienestä pitäen.

Onneksi töihin ei tarvitse lähteä ihan aamusta. Sekin muuttuu taas kun koulu alkaa, herätykset ovat varhain. Toisaalta, kotiinkin pääsee aikaisemmin. Tehtävien pariin.. :)